autotveszek.ewk.hu
Autóvásárlási tanácsadás

MENÜ

Alfa Romeo, Aston Martin

 


Alfa Romeo márka rövid története

A francia Darracq autókat Olaszországban gyártó SAID nevezetű vállalkozás tulajdonosai 1910-ben saját tervezésű autójuk gyártására új céget jegyeztetettek be, ezzel megszületett az A.L.F.A. (Società Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) - és a 24 HP. 1915-ig készítettek is néhány száz autót (köztük dupla vezérműtengelyes, hengerenként négyszelepes, dupla gyújtógyertyás versenyautót!), ám ekkor háborús termelésre állították át az üzemet, amelynek Nicola Romeo volt a vezetője. Az új tulajdonos a háború után az időközben „Società Anonima Italiana Ing. Nicola Romeo” névre átkeresztelt cégével ismét az autók felé fordult, az Alfákat a húszas években a legsikeresebb versenyautók között találjuk. Romeo nyugdíjba vonulása után a cég egyre nagyobb pénzügyi nehézségekkel küzd, végül 1933-ra állami tulajdonba kerül, és egyúttal Mussolini Olaszországának egyik védjegyévé teszik. A világszínvonalú luxus- és versenyautók mintegy dekorációként tovább készülnek ugyan, de a termelés javát repülőgépmotorok és más hadi megrendelések adják. A háború után a szétbombázott portelloi gyár lassan éledezett, gyönyörű túrakocsik készültek, emellett 1950-51-ben a Formula-1 első két szezonját is az Alfa nyeri a 158 Alfettával. A versenyautókat Orazio Satta Puliga tervezi, aki később az Alfa igazgatója, majd elnökeként új irányt mutat a márka fejlődésének. Puliga felismeri, a luxusautók helyett hamarosan tömeges igény lesz nagy teljesítményű, de az éledező középosztály számára is megfizethető igényesebb (csak később találták ki a marketingesek a prémium kifejezést) autókra. Bemutatják tehát a versenyautókéhoz hasonló műszaki megoldásokat használó Alfa 1900-ast, majd utódját, a Giuliettát, amelyben bemutatkozott Satta egyik fő műve, a versenytechnikát szériaautóban kínáló, az Alfa védjegyévé vált dupla-vezértengelyes alumínium-négyhengeres motor. A hatvanas években hiába készülnek mára legendás modellek, mint a Giulia vagy a Spider, újabb gazdasági nehézségek után 1986-ban az Alfát is bekebelezi a Fiat. A műszakilag igényes, de problémás minőségű Alfasud/33, és a transaxle (motor elöl váltó hátul) építésű modellek (Alfetta, GTV, 75) után alapvetően nemesített Fiat technikára épülő típusokkal viszi tovább a sportos hagyományokat az Alfa.

 


 

 

Alfa Romeo (33, 145, 146, 147, 155, 156, 159, 164, 166, BRERA, GIULIETTA, GT, GTV, MITO, SPIDER)

INFO LETÖLTÉSE

 

 


 

Aston Martin márka rövid története

Csak részben igaz, hogy az 1913-ban alapított Aston Martin a két tulajdonosról kapta a nevét. Lionel Martin szerepéhez nem fér kétség, ám Robert Bamford helyett egy földrajzi jelenség képviseli az első tagot. A két férfi autógyártásban gondolkodott, és első konstrukciójukkal rögtön hegyi versenyt nyertek, ezért az Aston-hegy tiszteletére a gyárat Aston Martin névre módosították. Történeti szempontból nem ritka azon jellemzés, miszerint van a David Brown előtti és utáni korszak. Az előtti nem túlzottan eseménydús, az első utcai autó 1915-ben gördült ki az üzemből, igazi versenyautót 1920-tól építettek, és az Aston Martin rendszeresen ott állt a híres versenyek startvonalánál, de a sikerre még várni kellett. A második világháború után Sir David Brown potom pénzért felvásárolta (1947) a csőd szélén álló céget, hogy a brit arisztokrácia kedvenc márkáját faragja belőle. Az első híres típus a DB2 jelű Aston Martin lett, a DB értelemszerűen a tulajdonos monogramját jelentette. 1949-ben, Le Mans-ban már sejteni lehetett a sikert, mert a DB2 a figyelemreméltó 7. helyen végzett, és két évvel később, 1951-ben következett a tarolás: a David Brown autói a teljes dobogót kisajátították maguknak! Newport Pagnell, a legendás főhadiszállás álma 1954-ben valósult meg, és 1959-ben a DBR1 megnyerte a sportkocsi világbajnokságot, mert mind a három nagy versenyen (Nürburgring, Le Mans, RAC TT) elsőként intették le. A közismert mozisiker, a James Bond sorozat 1963-ban indult, a DB5 világhírnévre tett szert, és megjelentek a V8-as modellek is. A Ford 1987-ben lett az Aston Martin többségi tulajdonosa, és 1994-ben, az új korszakot jelentő DB7 bevezetésének idejében, a maradék részvénycsomag felvásárlásával 100 százalékos részesedét szerzett. Gaydon, az új gyárközpont 2004-ben került átadásra, ahol a DB9 típus is készül. Az anyagi nehézségekkel küzdő Ford Motor Company 2008-ban nem tehetett mást, mint eladta prémium márkáit tömörítő koronájának ékkövét, így az Aston Martin a Prodrive-tulajdonos David Richards vezette befektetőcsoport kezébe került, és sikeresen működik.


 

 

 

Aston Martin ( DB7 )

INFO LETÖLTÉSE

 

 



Asztali nézet